Wat is Faalangst hoofdvol hand in mond

Het is normaal dat je bij bepaalde moeilijke situaties een bepaalde lichamelijke spanning voelt. Faalangst wordt opgeroepen door wat andere misschien over je zouden kunnen denken.
“Mijn klasgenoten vinden vast dat ik me gek gedraag”. Faalangst komt zowel bij volwassenen als kinderen voor. Het kan zowel positief als negatief werken. Als je bang bent om te falen op je toets, kun je extra hard gaan oefenen zodat het toch lukt. Maar omgekeerd kan het ook. De angst kan verlammend werken, waardoor het niet lukt. Ongeveer 1 op de 10 kinderen heeft een vorm van faalangst.

Er zijn 3 soorten faalangst

  1. faalangst voor cognitieve taken. Hierbij gaat het om het maken van een proefwerk, een scriptie, of iets anders waarbij met je hersenen gewerkt moet worden.
  2. Faalangst voor sociale taken. Durf je in het openbaar iets te zeggen bij een bruiloft of begrafenis? Op school komt dit vooral terug bij het houden van een spreekbeurt.
  3. Faalangst voor motorische taken. Iets presteren met je lijf, zoals bij sportwedstrijden of het maken van een tekening.

Het komt ook voor dat je last hebt van een combinatie van de bovenstaande soorten faalangsten. Bij een spreekbeurt kan je bijvoorbeeld te maken hebben met cognitieve en sociale faalangst.

Faalangst – Zeker in Balans®

Vanaf eind oktober 2014 verzorgt Wijsleren de training Zeker in Balans. Deze training helpt je sterker in het leven te staan en faalangst te reduceren. De training is niet alleen geschikt wanneer je last hebt van faalangst, maar helpt ook bij het bouwen aan een positief zelfbeeld. De faalangsttraining Zeker in Balans is opgebouwd uit vier onderdelen.

  1. Leren omgaan met faalangst;
    Door de Rationele Emotieve Therapie (de RET) leer je hoe je gevoel te beïnvloeden door helpende gedachten.
  1. Fysieke en mentale krachtoefeningen om sterker in het leven te staan;
    Aandacht voor je lichaamshouding. Een juiste lichaamshouding straalt kracht en rust uit. Je ervaart daardoor meer zelfvertrouwen.
  1. Ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en yogahoudingen;
    Oefeningen waardoor je leert hoe ademhaling en ontspanning je gevoel beïnvloeden.
  1. Braingym-oefeningen
    Braingym-oefeningen oftewel hersengymnastiek, zorgen ervoor dat de mogelijkheden ten opzichte van het leerproces zo goed mogelijk worden benut.

Naast deze 4 onderdelen gebruiken we non-verbale werkvormen zoals tekenen, kleuren, kleien, drama- en expressieoefeningen. Deze werkvormen doen meer, dan woorden kunnen zeggen!