hbomeisje– is een korte training van enkele uren voor studerende jeugd in het BO, VO, MBO, HBO
– maakt bewust van de eigen talenten en het toepassen ervan bij het studeren
– geeft inzicht in de werking van de hersenen en de eigen leerstijl
– leert geheugentechnieken aan voor optimaal leerresultaat
– verbetert het tekstbegrip middels de unieke Kleurmethode
– leert de technieken van de conceptmap (gestructureerde Mindmap)
– leert lesstof in één overzicht te plaatsen middels een conceptmap
– leert de lesstof op een leuke en visuele manier aan te pakken
– werkt met nieuwe, bewezen leertechnieken die aansluiten bij het jonge brein
– is bewezen effectief bij o.a. tekstbegrip, leren en de motivatie
– geeft handvatten in het opzetten van werkstuk, spreekbeurt, boekenbeurt, projecten
– is het juiste handvat bij omstandigheden als dyslexie, AD(H)D, ASS etc.
– sluit naadloos aan bij visueel ingestelde kinderen (beelddenkers, hoogbegaafden)
– geeft direct resultaat bij proefwerken, huiswerk plannen en motivatie
– pakt faalangstgevoelens aan en vergroot het zelfvertrouwen
– geeft inzicht in de persoonlijke kwaliteiten en talenten (Team Toppers)

Leren

In het onderwijs ligt de nadruk op presteren. Het cijfer- rapportsysteem heeft een meedogenloze consequentie: wie niet scoort, redt het niet. Veel kinderen hebben wel de capaciteiten voor een bepaald schoolniveau, maar vaak blijkt dan toch dat het niet lukt. Hoe kan dat? Ervaring leert dat kinderen niet weten hoe ze moeten leren. Zaken als spreekbeurt/werkstuk (hoe zet ik dat op?) huiswerk plannen (help, ik red het nooit), tekstbegrip (wat moet ik precies leren?), doorzettingsvermogen (ik heb toch wel genoeg geleerd) en zelfkennis (ken ik de leerstof wel echt?) zijn de basis voor goede cijfers voor iedereen!

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat alle kinderen baat hebben bij deze gestructureerde, visuele manier van leren. Daarbij is het effect bij omstandigheden als dyslexie, AD(H)D, ASS, Hoogbegaafdheid en beelddenken enorm positief gebleken. Jeugd ervaart (eindelijk) succes bij het leren, waardoor het zelfvertrouwen groeit en dus ook de motivatie. Leren wordt weer zoals het moet zijn: leuk en met resultaat.

Beeld en taal

pubers_langDoor beeld en taal te combineren wordt optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het brein. Hierdoor zal de leerstof makkelijker en sneller onthouden worden. De kennis gaat als vanzelf naar het lange termijngeheugen. Met oefeningen en het aanleren van geheugentechnieken ontstaat inzicht in de werking van de hersenen, waardoor bewuster en beter geleerd wordt. Door overzicht te houden, wordt informatie behapbaar en inzichtelijk.

(Bron: http://kindinbeeld.nl/leren-leren-methode)