Bij het technisch en begrijpend lezen wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende leesniveaus, die aangeven hoe vaardig een kind is in het lezen van teksten. Twee veelgebruikte systemen om het leesniveau te meten zijn AVI-lezen en CLIB-niveau.
AVI-lezen
AVI (Analyse van Individualiseringsvormen) is een systeem dat het technisch leesniveau van kinderen meet. Het bepaalt hoe vlot en nauwkeurig een kind woorden en zinnen kan lezen.
Hoe wordt een AVI-niveau bepaald?
AVI-niveaus worden vastgesteld door middel van AVI-toetsen, waarbij kinderen een tekst moeten lezen binnen een bepaalde tijd en met een maximaal aantal fouten. Hoe beter en sneller een kind leest, hoe hoger het AVI-niveau.De AVI-niveaus
De niveaus lopen op van AVI Start (voor beginnende lezers) tot AVI Plus (voor gevorderde lezers in de bovenbouw). De AVI-niveaus zijn:- AVI Start
- AVI M3 (midden groep 3)
- AVI E3 (eind groep 3)
- AVI M4 (midden groep 4)
- AVI E4 (eind groep 4)
- AVI M5 (midden groep 5)
- AVI E5 (eind groep 5)
- AVI M6 (midden groep 6)
- AVI E6 (eind groep 6)
- AVI M7 (midden groep 7)
- AVI E7 (eind groep 7)
- AVI Plus (voor gevorderde lezers)
AVI-niveaus zijn gericht op technisch lezen, waarbij het tempo en de nauwkeurigheid van het lezen worden getest.
CLIB-niveau
CLIB (Cito Leesindex Begrijpend lezen) meet niet het technisch leesniveau, maar het niveau van begrijpend lezen. Dit gaat over hoe goed een kind een tekst kan begrijpen en informatie eruit kan halen.
Hoe wordt een CLIB-niveau bepaald?
Het CLIB-niveau wordt vastgesteld door begrijpend leestoetsen, waarbij een kind teksten moet lezen en vragen over de inhoud moet beantwoorden. De moeilijkheidsgraad van de tekst en het begrip van de leerling bepalen het niveau.De CLIB-niveaus
CLIB heeft vier niveaus die corresponderen met de bovenbouw van de basisschool:- CLIB 3 (groep 5)
- CLIB 4 (groep 6)
- CLIB 5 (groep 7)
- CLIB 6 (groep 8)
Hoe hoger het CLIB-niveau, hoe complexer de tekst en de bijbehorende vragen zijn.
Verschil tussen AVI en CLIB
- AVI meet hoe vlot en correct een kind leest (technisch lezen).
- CLIB meet hoe goed een kind teksten begrijpt (begrijpend lezen).
Bij het begeleiden van kinderen in hun leesontwikkeling is het belangrijk om zowel AVI als CLIB te gebruiken. Een kind kan technisch goed lezen, maar moeite hebben met begrijpend lezen, en andersom. Door beide niveaus te testen, krijgt een leerkracht een compleet beeld van de leesvaardigheid van een leerling.